Sunday 15 March 2015

PAS Pernah Pecat Adunnya Yang Menari


MP PAS YB Cikgu Hashim Gera itulah satu-satunya dari Perak telah di pecat oleh PAS kerana dalam suatu malam keramaian di Dewan Bankuet Parlimen beliau menari joget bersama ‘perempuan joget’. Di dalam percakapan pembelaan dengan Jawatankuasa Disiplin PAS Pusat yang terdiri daripada ulama' PAS itu cikgu Hasim beritahu: "Joget adalah tarian bersih. "Bila dia (perempuan joget) datang, saya lari. Bila saya datang, dia (perempuan joget itu) lari. Tidak berlaku sentuhan antara perempuan dan lelaki kerana saya datang dia lari, dia datang saya lari".


Bagaimanapun Pas menolak penjelasan YB Cikgu Hashim itu. Perbuatannya mencemar nama Parti Islam yang didokonginya. YB Cikgu Hashim pun dipecat pada tahun 1972. Dan YB Cikgu Hashim terus duduk di kerusi Bebas di Parlimen sehingga pilihanraya tahun 1974. Cikgu Hashim selepas itu menubuhkan parti KITA dan bertahan sehingga tahun 1978.

Tulisan alHusseyn (cikgu juga) yang mengkritik Tuan Ibrahim Tuan Man dengan menulis "Saya masih ingat, sewaktu remaja diawal 70-an dulu, seorang wakil rakyat Pas Kawasan Parlimen Parit yang terkenal pandai berpantun, Hashim Gera telah berkereta berkeliling kampung saya, Sungai Rokam , menggunakan pembesar suara mengistiharkan dirinya keluar PAS masuk Umno. ( Nasharudin Mat Isa, bila kamu nak buat macam ini? Berani tak? Ha! ha!)"
Saya masih ingat, sewaktu remaja diawal 70-an dulu, seorang wakil rakyat Pas Kawasan Parlimen Parit yang terkenal pandai berpantun, Hashim Gera telah berkereta berkeliling kampung saya, Sungai Rokam , menggunakan pembesar suara mengistiharkan dirinya keluar PAS masuk Umno. ( Nasharudin Mat Isa, bila kamu nak buat macam ini? Berani tak? Ha! ha! )

Copy and WIN : http://bit.ly/copynwin
Saya masih ingat, sewaktu remaja diawal 70-an dulu, seorang wakil rakyat Pas Kawasan Parlimen Parit yang terkenal pandai berpantun, Hashim Gera telah berkereta berkeliling kampung saya, Sungai Rokam , menggunakan pembesar suara mengistiharkan dirinya keluar PAS masuk Umno. ( Nasharudin Mat Isa, bila kamu nak buat macam ini? Berani tak? Ha! ha! )

Copy and WIN : http://bit.ly/copynwin
Saya masih ingat, sewaktu remaja diawal 70-an dulu, seorang wakil rakyat Pas Kawasan Parlimen Parit yang terkenal pandai berpantun, Hashim Gera telah berkereta berkeliling kampung saya, Sungai Rokam , menggunakan pembesar suara mengistiharkan dirinya keluar PAS masuk Umno. ( Nasharudin Mat Isa, bila kamu nak buat macam ini? Berani tak? Ha! ha! )

Copy and WIN : http://bit.ly/copynwin
Saya tak setuju dengan tulisan alHusseyn kononnya Cikgu Hashim nak masuk UMNO. Macam puak alHusseyn dan sekutunya sekarang sikit-sikit UMNO, sikit-sikit UG. Apa punya parasit ada dalam kepala mereka sehingga jadi bangang macam tu?

Saya masih ingat, sewaktu remaja diawal 70-an dulu, seorang wakil rakyat Pas Kawasan Parlimen Parit yang terkenal pandai berpantun, Hashim Gera telah berkereta berkeliling kampung saya, Sungai Rokam , menggunakan pembesar suara mengistiharkan dirinya keluar PAS masuk Umno. ( Nasharudin Mat Isa, bila kamu nak buat macam ini? Berani tak? Ha! ha! )

Copy and WIN : http://bit.ly/copynwin
Seorang blogger "DinBatuBata" menulis "Selepas itu aku sempat bersembang dengan Encik Mohd Hashim GG Edar yang menyebut mahu mempelawa Cikgu Hashim menyertai PAS di tempat beliau (Damansara ?); setelah dikatakan Cikgu Hashim memohon menjadi ahli PAS kembali di sebuah kawasan Ipoh tapi tidak diterima oleh ahli-ahli PAS di sana.

Aku menemui seorang menantu Cikgu Hashim, seorang doktor di Fakulti Perubatan, UKM. Deceritakan oleh beliau yang bapa mertuanya (Cikgu Hashim) selalu menceritakan parihal parti PAS dan perjuangan politiknya. Pun beliau yang sudah tua itu mahukan anak-menantunya mengisi borang menjadi ahli PAS.

Dan pokok ketapang tempat kami terhibur dengan seloka dan pantun Cikgu Hashim masih berdiri di situ; sekarang pangkalnya sudah sebesar dua pemeluk. Pilihanraya Umum Ke 13 ini akankah PAS Parit mengulangi kejayaan masa lalunya itu.
"


Berkenaan dengan Khalid Samad pula, aku tak nak komen bagi alHusseyn komen, nak lihat hipokrit tak dia ni kalau banding tulisan dia yang lalu.

Ada seorang facebooker,Ayie Prop dia ni makan gaji serang ulama, sebab serang ulama lebih auliya daripada buat serangan kepada UMNO. Geng PASMA juga ni. Dia kata


Pewala tegar dulu dulu duk sebut
....Hassan Al Banna masuk pub untuk berdakwah.

Mungkin Hassan Al Banna juga jahil

Pewala tu LABEL yang ini mungkin Hanipa Maidin tak tahu dia sekadar sebut LABEL jebon aje dan dia kata budaya label dalam PAS. Aku pening dengan mamak ni.

Kita banyak kali dengar cerita bagaimana ulama besar dulu tolak perkara kecil takut menjadi ikutan bawah. Syed Qutb juga begitu. Pemimpin mesti menghidari perkara begini supaya orang bawah tidak terpengaruh. Tak tahu kalau Khalid rasa dia bukan pimpinan besar. Majlis tu bukan paksaan dan dia boleh menolak. Memang ada orang kata kita mana tahu orang nak hadir pakai skirt pendek, kita bukan boileh semak? Ini pun hujah bagus, habis takkan kita tak faham siapa nak datang. Mesti ada sebut AMBER CHIA juga turut hadir.. Takkan Khalid bluetoth online tak boleh nak search.. siapa Amber Chia dan bagaimana pakaiannya. Aku rasa tak ada satu pun gambar dia pakai baju kurung.




Khalid Samad aku rasa dia terlalu hebat dalam ilmu Fiqh Waqiee.. Yang ini Presiden kena belajar. Lihat bagaimana cara dia berkempen untuk menangkan PAS dan Pakatan Rakyat. Selepas ini aku minta kita cari artis pasangkan dengan ulama untuk buat poster PRU-14, pasti kita akan boleh tawan Putrajaya masa tu barulah kita akan buat Hudud.

No comments:

Post a Comment